Druhy karet
Karty se dále dělí na několik různých druhů podle jejich významu a použití ve hře.
Land (země): Země zpravidla vyrábějí manu. Existuje pět základních zemí (pláně, bažiny, hory, ostrovy a lesy), z nichž každá vyrábí jednu manu jedné barvy. Kromě nich však existuje i mnoho druhů nezákladních zemí, které umějí vyrábět manu více barev nebo mají nějakou další funkci. Například země City of Brass umí vyrobit manu kterékoli z pěti barev, ale pokaždé, když je použita, zraní svého majitele za 1 život. Každý hráč smí zdarma vyložit během svého kola jednu zemi. Karty, které nejsou země, se souhrnně nazývají kouzla.
Creature (bytosti, nestvůry, příšery…) tvoří hráčovu armádu, se kterou útočí na soupeře. Každá bytost má v pravém dolním rohu uvedenu svou sílu a odolnost. Síla je počet zranění, která bytost způsobí při útoku. Odolnost je počet zranění, která musí sama dostat od jiných bytostí nebo kouzel, aby zemřela. Sílu i odolnost lze zvyšovat i snižovat kouzly.
Enchantment (očarování) jsou kouzla, která se vykládají na stůl a na něm pak nějakým způsobem ovlivňují hru. Na každém očarování je uvedeno, na co lze toto očarování zahrát a co toto očarování po vynesení dělá. Některá očarování jsou lokální, což znamená, že jsou vynášena na jinou kartu na stole (např. očarování bytosti, země…), kterou pak nějakým způsobem posilují (například Giant Strength je očarování, které zvýší sílu i odolnost očarované bytosti o 2). Je-li však tato karta zničena, je zničeno i její očarování.
Artifact (artefakty) představují magické předměty, které fungují podobně jako očarování – vykládají se na stůl, kde ovlivňují hru podle toho, co je na nich uvedeno. Artefakty nestojí žádnou barevnou manu, vždy jen libovolnou.Jsou i vyjímy obv. Zvláštním druhem artefaktů jsou artefaktové bytosti, což je kombinace artefaktu a bytosti (tedy bytost, za kterou se platí jen manou libovolné barvy). Jiným druhem artefaktů je vybavení, které představuje výbavu (zbraň, brnění apod.), kterou hráč může přidělit některé své bytosti ve hře a ta je pak silnější. Karty zemí, bytostí, očarování a artefaktů se souhrnně nazývají permanenty, protože po seslání zůstávají ve hře (dokud je někdo nebo něco neodstraní).
Sorcery a instant (kouzlo a instant (pro toto označení se žádný český ekvivalent neujal) jsou kouzla, která se nevykládají do hry, ale při zahrání vykonají nějaký efekt, který je na nich uveden, a pak jsou ihned odložena na hromádku použitých, eventuálně zničených karet, nazývanou hřbitov. Efektů je celá řada: například Terror umí nenávratně zabít jednu bytost (nesmí být černá nebo artefaktová), Shock udělí vybrané bytosti nebo hráči 2 zranění, Stone Rain zničí zvolenou zemi a mnoho dalších. Sorcery hráč smí zahrát jen ve hlavní fázi svého kola, naopak instant se smí hrát téměř kdykoli, i během soupeřova kola.
Planeswalker („sférochodec“) Nový typ karty Sférochodec je permanent, není to subtyp. Reprezentuje hráče a přichází do hry s několika loyalty countery. Má tři až čtyři schopnosti, které mu zvyšují nebo snižují počet loyalt counterů a mají nějaký efekt. Hráč může zahrát vždy jednu schopnost Sférochodce za kolo.
Plane (sféra) Typ, který se objevil v edici Planechase není permanent ani kouzlo, nýbrž specialní karty podstatně ovlivňující průběh hry. Hraje se s nimi styl hry zvaný Planar Magic a nedají se hrát bez speciální kostky. Tyto karty se nelížou z knihovny, ale ze speciálního sférového balíčku.
Tribal Každá tribal karta má další karetní typ. Její hraní se řídí pravidly pro onen druhý typ. Set tribal subtypů je stejný, jako subtypů bytostí. Instanty, očarování i sorcery budou mít tribal typ.
Kromě těchto základních typů existují ještě různé podtypy (artifact-equipement) a subtypy (artifact creature), kde podtypy určují další zařazení dané karty (např. artifact-equipment značí artefakt (a podle toho se řídí veškerá další pravidla), ovšem podtyp určuje, že je tento artefakt vybavení, které se přidává k potvoře, aby fungovalo). Naproti tomu oba názvy u subtypu se rovnají významem, a jsou proto u nich použitelná pravidla pro obě skupiny(např. artefakt-creature lze zničit jak ničitelem artefaktů, tak i posílit očarovnáním, které se dá seslat pouze na potvory).